سرویس فرهنگ و هنر مشرق - نماهنگ «ارغوان» درباره شهدای مدافع حرم و برای رده سنی کودکان و نوجوانان تولید شده است. در این نماهنگ امیر حسن ارغوانی فرزند شهید تقی ارغوانی، شهید مدافع حرم در نقش واقعی خود به ایفای نقش پرداخته و کارگردانی آنرا مهدیار عقابی برعهده داشته است. نماهنگ «ارغوان» که به تازگی از شبکههای مختلف سیما و رسانههای اجتماعی پخش و منتشرشده با تایید و تقدیر رهبر معظم انقلاب همراه بوده و مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است.
آنچه نماهنگ «ارغوان» را بیش از غنای تصویری آن در نظرمخاطب جذاب می کند شعر زیبای سید ضیاء محسنی است. این شعر تاثیر گذار که در بطن و ذات موزون و آهنگین است علاوه بر زیبایی شناختی از نظر دستوری و قوائد شعری ، بسیار پرمفهوم بوده و عمق قصد و نیت سربازان جبهه حق یعنی مدافعان حرم را به مخاطب می شناساند. شعر محسنی با دقت و ظرافت هرچه تمام سروده شده است و ازهمان ابتدای نماهنگ مخاطب را با خود همراه می کند. در این شعر که با تمی حماسی نیز همراه است المانهایی نظیر وطن پرستی، ایثار و شهادت طلبی، دینداری ،امید و انگیزه و حس نوستالژیکی که همه ایرانیان نسبت به مراسم های عزاداری و ابراز ارادت به اهل بیت (ع) دارند در آن دیده می شود .
نماهنگ «ارغوان» اما ساختاری داستانی دارد و مانند اغلب کلیپ های حماسی به سمت فوتوکلیپ و نماد گرایی صرف نرفته است. در ابتدای این نماهنگ میبینیم که نوجوانی سوگوار در کنج یک اتاق باحالتی مغموم نشسته و انگیزه و شوری در وی دیده نمی شود اما طولی نمیکشد که دوستان و همکلاسیهای امیر حسین وارد منزل وی میشوند و برای اینکه به او نشان دهند او تنها نبوده و راه پدرش ادامه دارد، شروع به خواندن سرودی زیبا و حماسی میکنند و پرچمهایی با نوشته های یاابوالفضل(ع) و سلام بر حسین(ع) را در حیاط منزل وی به اهتزاز در میاورند. نوجوانان سرودی حماسی با مضمونی مذهبی می خوانند و مخاطبان کودک و نوجوانی که در کشور اسلامی مان از کودکی پرچم دار هیئت های عزاداری بوده اند و با این مراسم ها از نزدیک آشنایی دارد با دیدن این نماهنگ که با حال و هوا و فضایی بسیار شبیه به حرکت دستههای عزاداری طراحی شده احساس نزدیکی کرده و با بازیگران آن حس همذات پنداری می کنند.
اما بلافاصله پس از پخش این نماهنگ زیبا و پر مفهوم برخی شبکه های معاند خارجی اقدام به سم پاشی کرده و نظام جمهوری اسلامی ایران را متهم به ترغیب کودکان و نوجوانان به جنگ و خشونت کردند. در جواب این انتقاد کوته نظرانه باید گفت مگر این بار اول است که کودکان یا نوجوانان اقدام به خواندن سرودهای حماسی یا میهن پرستانه میکنند؟ آیا معنای همه آن سرودهای وطنپرستانه و حماسی و شورانگیزی که درکشورهای دیگر یا مقاطع زمانی مختلف خوانده شدهاند تحریک نوجوانان برای ورود به میدان رزم بوده است؟ ضمن اینکه تنها با یک بار تماشای کلیپ «ارغوان» میتوان دریافت انگیزه و هدف نوجوانان از ورود به منزل امیر حسین نه ترغیب وی به جنگ که تنها تسلی خاطر وی بوده است.
نماهنگ «ارغوان» یک اثر موفق و نمادین در ستایش از شهدای حرم و دلداری و تسلی خانواده محترم این عزیزان است و با ساختار شورانگیز و شعر بسیار اثر گذارش در این مسیر موفق عمل کرده است. این نماهنگ در مدت زمانی اندک بیشترین تاثیر را بر مخاطب گذاشته و همچون بیانهای تصویری بازگو کننده نیت خالصانه، پاک و مذهبمدار سربازان مدافع حرم است که اینروزها جان بر کف از حریم اهل بیت (ع) دفاع میکنند.